Dag vwo5, Hallo vwo6

persoonlijk lifestyle

Wat ben ik opgelucht dat ik deze titel kon typen. Ik was bang dat het zou worden “Tot ziens 5vwo”, maar opnieuw heb ik het voor elkaar gekregen om toch bevorderd te worden. Vorig jaar schreef ik een soortgelijk artikel, waarin ik opgelucht schreef dat het me was gelukt. Dit jaar wil ik dat weer doen, dus bijdeze.

Schooljaar 2015-2016 (vwo5)

Wat kan ik zeggen, ik begon vol goede moed aan dit schooljaar. Vorig jaar heb ik op het laatste moment nog een vak laten vallen en daarvoor in de plaats maatschappijwetenschappen gekozen om bevorderd te kunnen worden, dit jaar wilde ik er alles aan doen om niet weer in die positie van onzekerheid te komen. Well, mission failed.

Zoals altijd moest ik de eerste weken weer wennen aan school. Een groot gedeelte van mijn vorige klas ging mee, maar er waren ook een boel mensen die ik niet kenden. Ik kwam met één vriendin in de klas en we hebben elkaar goed leren kennen, werden steeds closer en hebben het ontzettend gezellig gehad. Ook onze vriendengroep is een beetje veranderd en ik heb er alleen maar meer vrienden bij gekregen. Sociaal gezien was dit dus een heel gezellig jaar! Dit was mijn tweede jaar op deze school (in de onderbouw zat ik ergens anders) en ik merkte dat vooral aan de leraren, niet iedereen was meer nieuw, ik werd niet meer behandeld als “de nieuwe” en ik kan oprecht zeggen dat ik geluk had met mijn leraren (nouja, met sommige in het bijzonder dan). Ik hoop dan ook dat ik een groot gedeelte mij naar het examen mag begeleiden.

En daar zit misschien het probleem, mijn cijfers waren ook dit jaar niet om heel trots op te zijn. Wederom had ik het hele jaar een lijst om niet bevorderd te worden, de laatste toetsweek viel ook tegen en het was dan ook geen verrassing toen mijn mentor belde dat ik niet bevorderd was, tenzij ik bij de herkansing een 6 haalde. Drie dagen heb ik toen heel goed geleerd en hard werken wordt beloond, want ik haalde die voldoende.

Sowieso waren de laatste weken voor de toetsweek heel druk en voor mij heel zwaar. De druk van de overgang was zwaar, ik moest nog opdrachten inleveren en presentaties die het hele jaar waren uitgesteld geven. Ik kreeg hulp voor spreekvaardigheid (shoutout naar de leraar die alles in gang heeft gezet en al helemaal naar de docente die mij ontzettend goed geholpen heeft. Thanks!). Volgend jaar gaan we hiermee verder.

Het punt van de herkansing stond al snel online, maar nog steeds was ik nog niet officieel bevorderd. Daarna is er namelijk nog een vergadering voor de nog-niet bevorderde leerlingen, waar ik dus bijhoorde. Toen de leraar die mijn mentor vervangt belde en ontstond er een awkward gesprek. Wat ben ik slecht in bellen, ik antwoordde maar steeds met “ja, ja, oke, dag!”. Herkennen jullie dit? En dan later denk ik, ooh ik had dit nog kunnen zeggen en ik had beter zo kunnen reageren. Maar ja, daar gaat het niet om, I did it!

Ik ben niet trots op mijn lijst, maar ik ben er wel trots op dat ik het weer heb gehaald. Ik krijg het elk jaar voor elkaar om alles op het laatste moment nog recht te trekken, maar dit jaar dacht ik echt dat ik zou falen. Volgend jaar is het examenjaar, damn, ik kan het niet geloven. Ik heb er zin in, nog één jaar met deze leuke mensen, nog één jaar middelbare school (hopen we dan..). Vwo6, here I come!

Maar eerst… een fijne vakantie! XO

2 gedachtes over “Dag vwo5, Hallo vwo6

  1. gefeliciteerd!! ik ben zelf vorig jaar ook niet met een goede lijst over gegaan naar 5 VWO maar dit jaar heb ik al helemaal niks gedaan en daarom moet ik nu 2 weken naar zomerschool en dan moet ik minimaal 2 6’en halen voor de vakken die door mijn docenten zijn uitgekozen (bio en wis b) en dan pas kan ik over, echt balen maar ik moet eerlijk zeggen dat ik veel meer in (heb nu al één week achter de rug) heb geleerd dan in 2jaar van mijn eigen docenten!! nogmaals, gefeliciteerd! volgend jaar knokken en dan kan je alsnog met een mooie lijst slagen en al zijn het 6-en ze kijken nu alleen maar naar of je diploma hebt hoor!

Lief dat je een reactie achterlaat, maar plaats je het linkje van je eigen site in het daarvoor bestemde vakje?

